Saturday, April 28, 2007

13

Cred ca oricine care aude de acest numar se gandeste la ghinion. Este probabil cea mai mare superstitie legata de un numar.

Sa va spun cateva despre “13”. Crestinismul a extrapolat semnificatia prezentei a 13 apostoli la Cina Cea de Taina, inclusiv Iuda, asociind cifra cu ideea de tradare. Pentru evrei, numarul semnifica mila, iar 13 ani este varsta initierii baietilor (Bar Mitzvah). Pentru religia sikh, 13 este un numar divin si aducator de noroc.

Stiu pe cineva care, pe data de 13, pe Calea 13 Septembrie, a facut accident cu autobuzul 313! Iar de atunci, persoana respectiva se fereste de 13 ca de piaza rea.
Mai stiu pe cineva care a zburat peste Ocean pe data de 13 si si-a ales singura locul 13 in avion. Nu a patit nimic. Nu a fost si nici acum nu este superstitioasa.

Voi sunteti superstitiosi? Ce v-a determinat sa aveti aceste temeri? Considerati ca e o slabiciune?

Eu nu am “patit” nimic din cauza lui 13 si nu cred in influenta lui negativa. Nu cred ca aceasta superstitie e o slabiciune, dar cred ca in anumite situatii e un factor de stres in plus.

8 comments:

Anonymous said...

Referitor numarul 13 ma consider intr-adevar superstitioasa. In sensul ca mie imi poarta noroc. Nu exista data cand am de a face ce acest numar sa nu ma intreb : imi va purta si de aceasta data noroc? Sau la un moment dat lucrurile se schimba ?

De-a lungul vietii am avut destule situatii in care m-am lovit de numarul 13 si s-a dovedit pentru mine norocos. Clasice sunt exemplele examenelor din studentie, fixate pe data de 13, sau cand am tras biletul cu numarul 13. La mine s-au dovedit toate cu noroc, dovada fiind faptul ca nu am avut restante in faculate.

Dar poate cel mai tare mi-a « tremurat sufletul », cand, aplicand pentru obtinerea vizei de turist pentru SUA, am fost programata intr-o zi de 13. Chiar daca stii ca nu ai de ce sa fii refuzat, totusi nu esti linistit. M-am prezentat pe data de 13, la ora stabilita, cu mari emotii. Am fost chemata la interviu, intrebari banale, mai mult de complezenta, apoi imi spune sa ma prezit dupa masa la ora x. Echivalent cu faptul ca ti se acorda viza. Ma duc dupa amiaza la ora stabilita, impreuna cu o mare de oameni si asteptam, si asteptam (afara, intr-o zi de iarna geroasa) si nu intelegeam ce se intampla. Incepusem sa ma gandesc ca sunt pe 13 si ca e poate ceva nu e in ordine... Dupa mult timp iese cineva si ne anunta ca in timpul noptii computerul din SUA s-a blocat si nu a mai putut sa prelucreze datele si, in consecinta, nu ne pot da pasapoartele, dar spera sa se rezolve si sa le primim a doua zi.
Ma uitam stupefiata la individ, si ma gandeam : « oare se intampla toate astea pentru ca azi e 13 ? »

Carmen Boer said...

Cred ca nr. 13 sau orice alta superstitie tine mai mult de lumea extrasenzoriala decat de realitate. Eu n-am tinut niciodata cont de superstitii. Poate si din cauza faptului ca nu mi s-a intamplat nimik rau intr-o zi de 13, intr-o zi de marti (cea cu cele 3 ceasuri rele) sau dupa ce mi-a taiat calea o pisica neagra (in urma careia NU am facut 3 pasi inapoi:)). Dar superstitiile nu ar fi existat daca nu erau si oameni care sa creada in ele, care sa se ghideze dupa ele... Totul exista cu un motiv...

SoReMa said...

nici eu nu cred ca ziua de 13 este una cu ghinion. dimpotriva, nu numai ca nu s-a intamplat nimic rau, nu am spart oglinzi si alte lucruri din astea, dar am avut zile chiar bune, insorite! :)

Anonymous said...

Superstitiile sunt idei fabricate de noi insine sau de mediul inconjurator, la fel ca multe altele (a da o tableta de zahar cuiva in loc de aspirina si persoana sa scape de durerea de cap). Autosugestia nu cunoaste limite, sfideaza si logica. Eu psre exemplu am o atractie pentru nu marul 6, desi se considera a fi un simbol satanic. Ah come on! Sa luam pisica neagra sau a bate in lemn de 3 ori, toate sunt fantasmagorii populare inoculate in copilarie.

Anonymous said...

d acord cu oana. efectul placebo rulz.
daca credem cu tarie ca pe 13 o sa avem ghinion, e posibil chiar sa avem.
de ex, italienii considera nr 17 fiind unul cu ghinion. fiecare popor cu obiceiurile, traditiile si superstitiile lui. iar cei care nu au, imprumuta:)

Anonymous said...

13... hmmm. Pentru mine e neutru :)) In liceu si in facultate de cate ori se dadea un test/examen in ziua de 13 nu luam mai mult de 4 orice as fi facut :)) La serviciu s-a dovedit a fi un numar norocos (luna trecuta pe 13 am reusit sa inchei un contract mare)

Anonymous said...

nu exista 13 apostoli la cina cea de taina. au fost 13 impreuna cu Hristos. adica 12 apostoli (dintre care si Iuda) + Hristos = 13 persoane la cina. Iuda a tradat, iar apoi a fost ales Matias, dupa invierea si inaltarea lui Hristos la ceruri. Asa am putea spune ca au fost 13 apostoli, dar nu la cina.

- dupa cate stiu locul nr. 13 nu exista in avion (cel putin la americani), pur si simplu e sarit din acelasi motiv: superstitia.

Anonymous said...

Well said.